Už jsme si bohužel tak nějak zvykli, že si některé hry od Bethesdy pořádně užijeme, až s jistou dávkou modů, vylepšení a úprav od komunity moderů, která je naštěstí velice aktivní. Na jednu stranu je to fajn, jelikož to dané tituly zpravidla udržuje při životě. Na druhou stranu mi občas přijde, že na to Bethesda trochu hřeší, a tak nám kolikrát dodává docela nevyladěné a možná by se dalo říci i nedodělané kousky. Za to nám většinou dodá opravdu zajímavé světy. Hry, které se dají do značné míry přizpůsobit dle vlastní představy. Cesta k next-gen Skyrimu je nám díky modifikacím otevřená.
Žánr: RPG / Téma: Fantasy / Vydavatel: Bethesda Softworks / Studio: Bethesda Game Studios
Zdroj modifikací: Nexus Mods Recenze hry: The Elder Scrolls V: Skyrim SE (2016)
Cest, jak hru modifikovat je hned několik, ale předem bych rád varoval, že modifikace jsou vždy na vlastní riziko. Druhé varování by se pak týkalo toho, že jde o vcelku návykovou činnost, která Vám zabere spoustu času. A co je pak horší i spoustu nervů. Přístup k některým modifikacím je přitom přímo ve hře, ale já jsem zvolil klasičtější postup, a to slavný web Nexus Mods. Tam se totiž dají nalézt desítky tisíc modifikací, které nám pomohou přetvořit Skyrim, do moderně vypadajícího RPG. Modifikace si přitom můžete vybírat sami, nebo se můžete řídit jedním z dostupných modlistů.
K jejich hledání je nejlepší použít YouTube, jelikož si můžete rovnou prohlédnout výsledek. Najdete tam dost povedené projekty jako je Ultima, LoreRim, nebo třeba Invicta. Jejich výhoda je jednoduchá instalace. Modifikace se v tu stáhnou automaticky, k čemuž je ale potřeba mít premiový účet na Nexu, jinak se uklikáte. Nevýhodou instalátoru je, že pokud jeden z modů zmizí a nejde stáhnout, instalace prostě nepokračuje. V době testování nešlo takový mod přeskočit. Já jsem proto zvolil klasickou cestu a vybíral jsem si všechny modifikace sám. Nakonec, chtěl jsem si to udělat po svém.






První věc, na kterou se musíte připravit je, že modifikace zaberou ohromný kus místa. Zatím co samotná hra nezabere více než 12 GB, modifikovaná se v mém případě dostala ke 300 GB. Stejně rapidně potom naroste i náročnost hry na hardware. Přes to a možná právě proto, bych se rád podělil o několik tipů, které by mi na začátku ušetřili mnoho času a nervů. První zázračná věc, kterou budete každopádně potřebovat je Mod Organizer 2. Užitečný nástroj, který zajistí že modifikace nebudete instalovat přímo do složky se hrou. Pokud se něco pokazí, nemusíte přeinstalovat celou hru.
Do složky se hrou jsem tedy prakticky nic nemusel dávat, snad kromě Skyrim Script Extender, ENB a češtiny. Když už jsem zmínil ENB. Pod touto zkratkou se schovává pokročilý systém nasvícení a shaderů, který dělá velkou část onoho next-gen zážitku. Umí být ale velice náročný a v kombinaci s lepšími texturami a modely dokáže vašemu PC pořádně naložit. Osobně jsem z něj byl ve dne nadšený, ale noční světlo moc dobře nefungovalo. A to do té míry, že světlo z pochodně nedopadalo na zem a neosvětlovalo okolí. Vše se dá samozřejmě nastavit, ale zabere to vcelku dost času.
Klíčovým nástrojem pro modovaní her od Bethesdy je Mod Organizer 2. Ten zajistí, že se modifikace neinstalují přímo do složky se hrou. V případě problému stačí mod vypnout.
Je totiž potřeba nastavovat pro noc, úsvit, stmívání zvlášť pro každé počasí, a to už dokáže otrávit. Doporučují s ENB začít, jelikož má člověk nutkání do hry nacpat vše možné a hra má stále slušný framerate, ale jakmile se nakonec přidá ENB, vše je rázem jinak. Pokud ale nepotřebujete přímo takto kontrastní a náročné nasvícení, a líbí se Vám například Dragon´s Dogma 2, kouknul bych spíše po nějakém ReShade v kombinaci třeba se základními Community Shaders. To může ušetřit hodně FPS, ale záleží na tom, jaké všechny shadery si stáhnete, a také v jakém rozlišení chcete hrát.
Ve FullHD jede vše nádherně, ale v současném 4K jde o velice náročnou záležitost. Jakmile máte připravené nasvícení, můžete se pustit například do textur. Skyrim má bohužel v základu dosti rozmazané textury v nízkém rozlišení, a tak je tato úprava viditelná na první pohled. Jako základ jsem použil Skyland All In One, který jsem doplnil (překryl) Skyrim 202X by Pfuscher Downscale. Vypadá to jako duplicita, nicméně první balíček nabízí některé textury, které ten druhý nemá. Balíček od Pfuschera se mi ale naproti tomu zdá lepší. K dispozici je ale samozřejmě řada dalších balíčků.






Píšu to hlavně proto, že v případě textur, je potřeba mít rozmyšlenou i jistou posloupnost. Textury se totiž nahrazují v tom pořadí, ve kterém byly nainstalovány. Existují tu totiž také konkrétní balíčky například lepších textur měst, jako je například použitý Riton Whiterun, případně konkrétních objektů, které by měli přijít na řadu až naposled, aby nahradily textury ve velkých balících. To samé pak platí o zbraních a zbrojích. Pokud máte větší balíček s texturami zbrojí, a pak najdete přeci jenom jednu konkrétní zbroj, která se Vám líbí více, není to problém. Stačí nainstalovat až po balíčku.
Můžeme si to představit jako klasické nahrazování souborů ve složce, nový soubor přepíše předchozí s tím rozdílem, že Mod Organizer to všechno dělá virtuálně. Pamatuje si totiž pořadí resp. prioritu načítání. To potom platí pro všechny modifikace a může to krom výhod přinést i jisté problémy. Ne vždy člověk dohlédne, jaký mod mu přepíše jiný, tak že jde o takovou organickou soustavu, se kterou si člověk prostě hraje a upravuje, a dokáže tím strávit hodiny, ale klidně i dny. Pipláním se s mody jsem strávil asi dva měsíce, ale podle diskuze na Redditu, tím lidé tráví i mnohem delší dobu.
Velice důležitá je posloupnost načítání modifikací, a to nejen u textur. Některé modifikace jsou na to dokonce extra citlivé a musejí být vždy navrchu, jinak zlobí či nefungují.
Utopit modovaním půl roku není úplně ojedinělé, sám mám nutkání zkusit to zase jinak. Tvůrci velkých a komplexních modpacků na nich potom pracují ještě déle., respektive vylepšují je průběžně. Rozmanitost modifikací je úžasná, ale pokud nastane problém s FPS, může za to moct spousta věcí. Například krásný mod jménem High Poly Project vypadá úchvatně, ale bacha, na tohle už musíte mít pořádnou mašinu. Už při letmém pohledu na typické před a po, je člověku jasné, že takto detailní objekty dají PC pořádně zabrat, a taky že ano. Zjednodušování objektů ve hře má svůj důvod.
Tak že zatím co na začátku tohoto pokusu jsem přidával do hry jeden mod za druhým, čistě podle toho, jak se mi líbily. Nakonec jsem musel optimalizovat, a to hodně. Někteří modeři jsou schopni do balíčků dát klidně 8k-16k textury, což sice vypadá parádně, zvláště pokud si prohlížíte každý kamínek na zemi, ale praktické to vzhledem k náročnosti moc není. Osobně se mi osvědčili 2K textury, dokonce i s 1K texturami je rozdíl oproti originální hře znatelný. I když tam už jsou vidět jisté kompromisy v kvalitě, což nemusí být úplně příjemné. U menších předmětů to ale není problém.






Moding Skyrimu ale zdaleka není jenom o grafice. Hra jako taková už má svá léta a je to znát i na herních mechanikách. Upravitelnost hry je skutečně vysoká, tak že kromě grafiky a rozhraní hry, můžeme upravovat také umělou inteligenci NPC, můžeme sem nahrát spoustu nových animací jak pro boj, tak i pro různé situace. Postavám například může být zima a mohou si mnout ruce, viděl jsem mod na lezení na překážky, což znatelně mění zážitek. Dají se tu najít úpravy RPG systému, přepracování magie, ale samozřejmě také různé úpravy soubojového systému, které jistě uvítáte.
Skyrim už je vcelku stará hra, a jeho systému už jsou trochu přežité. Nejsou tu přitom jenom věci, které hru usnadní, ale naopak i mody, které zvýší náročnost a zcela upraví herní zážitek. Ze soubojových modů se dá doporučit například Valhalla Combat, který je silně inspirovaný moderními akčními hrami, jako jsou AC: Valhalla, God of War a Elden Ring. Upravuje například spotřebování výdrže. Mod je navíc stále ve vývoji. Inspirace moderními hrami je přitom v modingu běžná. Nepodařilo se mi bohužel dosáhnout dokonalosti, ale viděl jsem videa, ve kterých by Skyrim poznal málokdo.
Upravit se kromě textur a modelů dají také herní mechaniky. Dá se upravovat soubojový systém, animace, nebo třeba RPG prvky. Najdeme tu prostě skoro vše, co nás napadne.
Modifikací existuje tolik, že jste limitování hlavně svým časem, trpělivostí a samozřejmě hardwarem. Hodně se mi líbili například úpravy samotných měst a vesnic, které do nich přidávají mnohem více detailů. Nepůsobí potom zdaleka tak prázdně. Díky tomu jsem Bílý průsmyk, nebo chcete-li Whiterun, vyladil k dokonalosti a stal se mým neoblíbenějším a vůbec nejkouzelnějším místem ve hře. Je ale potřeba dávat pozor na mody, které upravují vnějšek města. Vnitřek se tu načítá samostatně, a je možné do něj dát větší množství úprav., ale vnějšek je ale jednoduše součástí open worldu.
To už se může projevit na výkonu hry mnohem více, než vylepšení jakékoli uzavřené lokace. Existují tedy také opravdu pěkné modifikace okolí měst, například jako JK´s Outskirts, které jsem musel přenechat uživatelům s mnohem lepší mašinou. Samozřejmě kromě vylepšení, tu najdeme i zcela nové budovy, jako například domy, tvrze, panství a nebo i hrady, ve kterých budeme s naší družinou bydlet. Jasně, už v základní hře je jich více než v žánru bývá zvykem, ale tady si můžeme vybrat i něco extra. Přeci jenom, zachránili jsme svět před draky a zasloužíme si nějaký ten pěkný hrad.






Na Creation Engine se mezi hráči obecně hodně nadává. Nespokojenost často plyne z toho v jakém stavu jsou základní hry vydávané, jak vypadají oproti konkurenci, případně kvůli otravným loadingům a načítání další oblasti. Pravdou ale je, že engine jako takový toho snese pravdu hodně. Je krásně upravitelný a výsledek se může od originálu lišit rozdílem generace. Je škoda, že Bethesda nevydává své hry v lepším stavu a s lepší grafikou. Engine za to ale podle mě nemůže. Jsem ve výsledku rád, že jde Bethesda svou vlastní cestou a doufám, že svůj engine posunou na mnohem lepší úroveň.
Je to právě on, spolu s obrovskou moderskou komunitou, kdo hry od této společnosti drží naživu dlouhá léta. Už díky tomu se hra stále dobře prodává a díky tomu se postupně dostala na tolik platforem, ačkoli modování na konzolích je do značné míry omezeno a nedá se s možnostmi na PC vůbec srovnat. Na druhou stranu, právě díky tomu si můžeme na konzolích zahrát Skyrim a Fallout 4 v češtině. Skyrim sice nemá diakritiku, ale přes to je to řešení vcelku elegantní a voláme po něčem takovém už dlouhé roky. Upravitelnost hry totiž otevírá dveře i různým fanouškovským lokalizacím.