Star Wars Jedi: Fallen Order (2019)

Recenze Star Wars soulsovky od studia Respawn Entertainment

Hry z univerza Star Wars mám vlastně i dost rád. Většinou nás totiž zavedou na zajímavé světy, které známe z filmové předlohy, případně nám ukážou i nějaké ty nové. Je tu spousta akce, světelné meče, epické souboje, ale většinou mívají i jednu takovou trochu otravnou vadu, která se tímto universem táhne už poměrně dlouho. Bývají totiž o nějakém tom zapomenutém rytíři Jedi, ve kterém se probudí síla, o které do té doby nevěděl. Jasně, přesně to od nich taky do značné míry chceme, ale tenhle nápad se nedá dojit donekonečna … Jednou nás to přece jen musí přestat bavit. Nebo ne?

Žánr: Akční adventura / Téma: Sci-Fi / Vydavatel: Electronic Arts / Studio: Respawn Entertainment
Datum vydání: 15.11.2019 / Herní doba: 17 hodin+ / Země: USA / Lokalizace: Není
Platformy: PC, Xbox Series X/S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4 / Hráno na: Xbox One X

Toto slavné univerzum nabízí dostatek různorodých námětů k hernímu zpracování, tak že podle mě není třeba se stále opakovat. Nicméně… příběh Star Wars Jedi: Fallen Order nás dostává do role mladého dosud neznámého jedi, jménem Cal Kestis, který se po vydání rozkazu 66 skrývá jako dělník na planetě Bracca. Jeho krytí je ale už na začátku příběhu, vlivem nehody na pracovišti, odhaleno, a tak musí co nejrychleji zmizet. To ale samozřejmě nebude zrovna jednoduché. Na štěstí mu přijde na pomoc další jedi jménem Cere Junda, která ho vytáhne z maléru a doslova mu zachrání život.

On se s ní následně vydává za dobrodružstvím, které pomůže k obnovení řádu Jedi. Zároveň mladého padavana má co naučit i stran použití síly. Cal Kestis tak během své cesty objevuje zajímavá místa, učí se nové věci, bojuje s nepřáteli, a tak se v něm postupně probudí síla, o které… Ne upřímně, tohle je prostě klasické Star Wars se vším všudy. Pokud jste hráli například takové Star Wars: The Force Unleashed 2, budete tady jako doma. Otázka je, jestli Vás takovýto klasický příběh potěší, nebo zklame. Mladý jedi samozřejmě hráčovi nabídne přesně to, co od takové hry požaduje a očekává.

Opět tu tedy hrajeme za někoho, kdo se učí používat své schopnosti, učí se ovládat sílu, za někoho kdo své schopnosti postupem hrou výrazně vylepšuje. To je z herního hlediska samozřejmě vcelku vítané. Sice tu nejde o čistokrevné RPG, ale dnes tyto prvky zasahují do spousty žánrů. Star Wars Jedi se od starších her s touto tématikou navíc značně liší. Dočkali jsme se tu totiž vcelku zajímavého mixu akční adventury ve stylu her ze série Uncharted, se soulslike souboji a mechanikami, s kapkou Metroidvanie. A to by v podání studia Respawn Entertainment nemuselo být vůbec marné.

Po krátké úvodní pasáži na šrotišti, která opravdu spíše připomíná vesmírné Uncharted, jelikož bude hlavně o lezení a překonávání překážek, následované tuhým soubojem, se seznamujeme se svou novou posádkou. Kromě již zmíněné Cere Junda tu je i kapitán lodi jménem Greez Dritus, který pochází z druhu Lateronů. Vcelku rychle si padnou do oka už proto, že mu tato dvojice hned na začátku zachrání život v prohraném souboji s Druhou sestrou (Trilla Suduri). To jestli posádka padne do oka i Vám je jiná otázka. Já si na herecký výkon Debry Wilson (Cere Junda) za celou dobu nezvykl.

Fallen Order má velice pomalý rozjezd a samotný příběh taky moc netáhne. Cal toho na začátku ani moc neumí, ale pokud vydržíte, hra se nakonec rozjede a slušně zabaví.

Naše dobrodružství nás volá, a tak je na čase navštívit první planetu. Tam ale zjišťujeme pro mě dosti nepříjemný fakt. Planet ve hře nebude zrovna hodně, nebudeme je prozkoumávat pěkně jednu po druhé, ale ve stylu metroidvanie vždy prozkoumáme nějaký ten kousek, na který nám aktuální schopnosti budou stačit, a přesouváme se zase někam jinam, abychom se sem později mohli zase vrátit. Tady bude hodně záležet, jestli Vám podobný postup vyhovuje. Někdo to tak má takhle prostě rád, jiný se zase nerad vrací na planety, kde již nějaký ten čas strávil. Já patřím do druhé skupiny.

Nicméně, to neznamená, že by to bylo špatně. Planet tu sice není zrovna mnoho, budou se ale pravidelně střídat, tak abychom se pokaždé dostali o kousek dál a dál. Ve výsledku tak samozřejmě nebudeme omezeni na ty samé lokace, i když místo přistání bude většinou to samé. Na jednu stranu je tedy osvěžující, že se prostředí střídá o něco rychleji, ale já se třeba nerad někam vracím a mám rád přímočařejší postup. Navíc jsem se tu klasicky ztrácel a přítomná mapa mi v orientaci moc nepomohla, což byl možná větší problém. Nějakou tu cestičku dál jsem ale nakonec vždycky našel.

Vracení se na stejná místa je například u RPG žánru vcelku běžná věc. Nikdy jsem s tím neměl problém. Jenom že tady je to spojené právě s oním blouděním, což kolikrát vedlo až k frustraci. Podstatnou částí hry jsou samozřejmě samotné souboje. Ty jsou tu podané ve stylu soulsovek i s podobnou ukládací mechanikou. Na určitých místech tu tedy najdete body, kde může Cal Kestis meditovat, tím hru uložit, vyléčit se, případně zlepšit své schopnosti. Výměnou za to se zase oživí naši nepřátelé, a my se tak jimi musíme prosekávat znovu. Je dobré to tedy dělat s rozvahou a naplánovat si to.

Souboje samotné jsou potom vcelku zábavné, což se s přibývajícími schopnostmi jenom zlepšuje. Jen pohyb hlavního hrdiny působí dosti těkavě a zmateně. To se projevuje hlavně v soubojích proti přesile. Cal místo aby bojoval s jistotou a elegancí hodnou rytíře Jedi, často kvůli jeho nejistým a místy až nervózním pohybům působí jako kluk, který meč drží poprvé v ruce, aby na to vzápětí navázal parádním kombem s třemi salty. To je nejspíše způsobeno tím, že se tu tvůrci snažili, po vzoru souls her, býti co nejvíce responzivní. Proto postavička reaguje velice rychle na jakýkoli podmět.

Tahle Star Wars soulsovka nabídne vcelku zajímavé souboje, hlavní hrdina je ale trochu roztěkaný a místy to nevypadá zrovna elegantně. Souboje jsou ale opravdu zábavné.

Pochopitelné to samozřejmě je, ale nepůsobí to zrovna dobře. Uvítal bych raději ladnost navazujících pohybů a trochu toho předvídání, než tohle nervózní cukání. Souboj jako takový je ale dostatečně zábavný. Potěší také vcelku náročné souboje s bossy, to už ale záleží hlavně na zvolené obtížnosti. Ano, naštěstí je tu volba obtížnosti, což pomáhá lidem jako jsem já, se vůbec někam dostat. Souboje jsou zábavné jak ve střetnutí se stormtroopery, tak i s těžšími nepřáteli. Občas samozřejmě narazíte i na potvory, které Vás dostanou na jednu ránu, tak že je stále potřeba dávat si pozor.

Co se týče zbraní… je to tu vcelku jednoduché. Máme prostě světelný meč. S tím začínáme, a s tím také končíme. Ale, můžeme si ho naštěstí i různě upravovat. Postupně totiž na různých planetách nacházíme rozmanité upgrady, které nám zpřístupní další možnosti přizpůsobení. Můžeme tak měnit jeho tělo resp. rukojeť, a nebo jeho barvu. U toho ale také neskončíme. Později se dočkáme oboustranného meče po vzoru Darth Maula, případně dvou mečů najednou. To je ale spíše taková kosmetická úprava. Mnohem zajímavější jsou pak vylepšení schopností samotného Cal Kestise.

Během meditace totiž můžeme zlepšovat jak schopnosti síly, tak i samotný boj s mečem. Postupně si tak odemykáme a vylepšujeme i bojový styl našeho hrdiny. Strom dovedností je přitom vcelku košatý a nabídce celou řádku užitečných schopností. Od prostého uhýbání, po mocné útoky síly. Oblíbené blastery se nám do ruky ale bohužel nedostanou, to je tak nějak pod úroveň našeho hrdiny. To je možná i škoda. Útoky na dálku se tu sice časem taky naučíme, obyčejný blaster by ale byl kolikrát jednodušší. Skalní fanoušci univerza by mi ale jistě vysvětlili, proč tyto zbraně nepoužívají.

Příjemným společníkem nám bude vcelku roztomilý droid BD1, kterého si budeme moci také trochu upravit. Ten nám pomůže se skenováním věcí, a samozřejmě také s hackováním různých dveří, nebo mechanických nepřátel. Ve hře nás čeká vcelku slušná řádka různých typů nepřátel, ať už půjde o různé droidy, stormtroopery, nebo rozličnou avšak dosti nebezpečnou zvěř. Droidy pak může BD1 nejen vyřadit z boje, ale hlavně přetáhnout na chvilku na naší stranu. Většina soubojů, respektive prakticky všechny, bude na blízko. Bude při nich tedy hodně záležet na správném načasování.

Hra vypadá opravdu úžasně i na Xboxu One X, na kterém jsme jí hráli. Nakonec se ale hra dočkala pěkného vylepšení také na Xbox Series X a samozřejmě i PlayStation 5.

I to je možná důvod, proč nemůžeme používat střelné zbraně a v klidu je zpovzdálí masakrovat. Narušilo by to zřejmě napětí a soubojový systém. Nepřátelé totiž umí být i hodně nebezpeční, a tohle by si vyžádalo změnu balancu. Hra ale není jenom o soubojích, nejde o bojovku, kde bychom šli z jednoho souboje do druhého. Je tu vcelku slušný příběh plný zajímavých postav. Většinu herního času ale budete hledat cestu dál. Budete prozkoumávat starobylé hrobky dávných civilizací, objevovat jejich zapomenutá tajemství, hledat si cestičku dál, a tím pádem budete řešit také dost hádanek.

Ale nebojte, na rozdíl od Atomic Heart, tady hádanky zapadají do daného prostředí, mají smysl, a pustí Vás do míst, která měla zůstat skrytá. Hodně tedy připomínají již zmíněnou sérii Uncharted, a to je jenom dobře. Není jich zároveň tolik, aby nás přestali bavit. Nemusíte se ani bát, že by šlo o kdo ví jak složité rébusy. Některé mi sice daly zabrat, ale většinou jde jen o pěkné zpestření hratelnosti. Máme tu tedy vcelku zajímavý mix žánrů, zabalený do pěkné grafiky s Cameronem Monaghanem v hlavní roli. Jen že ne vše je tady tak pěkné, nebo zábavné, jak to na první pohled vypadá.

Příběh není kdo ví jak zábavný. Je předvídatelný a zápletka není ani moc originální. Zavede nás sice na zajímavá místa, ale nijak zvlášť netáhne. Hlavně ze začátku, kdy toho ještě Cal moc neumí, nejde o zrovna zábavnou záležitost. K tomu si připočtěte nesympatickou Debru Wilson, nejisté pohyby hlavního hrdiny a máme na problém zaděláno. Ale není to tak špatné. Ze začátku je to sice nuda, postupně se ale dostáváme do pozice, kde je hře nejlépe. Směsice žánrů tak začíná fungovat. Náš hrdina konečně něco umí, a tak je boj o dost zábavnější. Začátek hry bych nicméně zkrátil.

Zkrátka proto, aby hra měla lepší spád. Hrou jsem prošel na Xboxu One X, kde vypadá vcelku pěkně. Je tu sice možnost výběru mezi dvěma režimy, ale na 4K monitoru je pro mě použitelný jenom kvalitnější z nich. Ten ale pouze ve 30 FPS. Musím ale říct, že jde o stabilní snímkování. Pokud máte Full HD obrazovku, klidně zkuste performance režim. Během hraní jsem nenarazil na žádné technické problémy, vypadá to že se hru podařilo pěkně vyladit, a tak pokud se do této (dnes ji série) chcete pustit, neváhejte. První díl je pěkným začátkem dobrodružství, které byste neměli minout.

Recenze od profesionálů z Vortexu:

Líbil se Vám náš článek? Budeme moc rádi pokud se zapojíte do diskuze, a nebo když nám dáte odběr na jedné ze sociálních sítí. Najdete nás zatím na Facebooku, Threads a Instagramu.
Star Wars Jedi: Fallen Order (2019)
Závěr:
Star Wars Jedi: Fallen Order se stal po velmi dlouhé době první pořádnou akční adventurou ze světa Star Wars. Jen že v mnohém připomíná hry jako byl třeba starší Force Unleashed 2. Sama hlavní zápletka navíc nepřinese něco zrovna originálního. I přes trochu zdlouhavý a nezáživný začátek je to ale dobrá hra, která přinesla zajímavý mix žánrů. Pro fanoušky Star Wars je to asi povinnost, ostatní se ale nakonec také dobře pobaví. Vcelku povedené.
Reader Rating0 Votes
0
CO SE NÁM LÍBÍ:
Zajímavý mix žánru
Cameron Monaghan
Skvělé souboje s bossy
Hudební doprovod
Moc pěkná grafika
CO SE NÁM NELÍBÍ:
Nudný začátek
Předvídatelná zápletka
Nejistý pohyb hrdiny
Souboje s více protivníky
Chybí lokalizace
72
Zajímavá soulsovka